Wat heb ik bereikt?
Jaarboek
Beroepscompetenties jaar 1:
De afgestudeerde kan als onderzoeker in een organisatie een onderbouwd en valide (markt)onderzoeksrapport vervaardigen.De afgestudeerde kan als manager van een (multidisciplinair) team in een organisatie een project/product realiseren, op een zodanige wijze dat de kwaliteit geborgd is en dat de betrokken partijen tevreden zijn.
Ook kan de afgestudeerde als uitvoerder met oog voor de geldende bedrijfsprocessen een (pro-)actieve en zelfstandige bijdrage leveren aan het operationaliseren van organisatie doelstellingen.De afgestudeerde kan als trendwatcher trends signaleren en een vertaling maken naar een productidee (concept) dat in potentie meerwaarde heeft.
Ook kan de afgestudeerde als conceptontwikkelaar in een organisatie een concept ontwikkelen dat haalbaar is en van toegevoegde waarde is voor betrokken partijen.
Ik ben van mening dat ik, onder andere aan de hand van de door mij behaalde resultaten van het afgelopen jaar, kan laten zien dat ik bovenstaande competenties (voor zover dat mogelijk is) beheers.
Ik heb er hard voor moeten werken, maar dit vind ik niet erg om te doen.
Dit is dan ook een van de redenen dat ik de vier projecten die ik het afgelopen jaar heb moeten maken, dan ook op mijn blog presenteer.
Digitale competentiemeting
Vul onderstaande lijst in voor jezelf en laat de lijst ook door 3 anderen invullen, waarvan 2 afkomstig uit je directe leeromgeving. Vraag daarbij tevens om schriftelijke toelichting. Schrijf vervolgens een reflectie hierover (bijvoorbeeld t.a.v. opmerkelijke overeenkomsten en verschillen) en neem het op in je persoonlijke jaarboek
1 = bijna nooit waar te nemen, 2 = af en toe, 3 = regelmatig, 4 = vaak, 5 = bijna altijd
ondernemend 4 – 4 - 5
samenwerkend 4 – 4 - 4
openstaan voor feedback 4 – 4 - 4
sociaal communicatief vaardig 4 –4- 5
analyserend vermogen (hoofd-/bijzaken onderscheiden) 3 – 4 -4
motiverend 4 – 4 -4
flexibel 3 –4 -3
ambitie 4 –4- 5
verantwoordelijkheidsgevoel 3 –3- 4
zelfstandig 4 –5 - 4
plannen 3 –3 – 3
stressbestendig 4 –4 -3
assertief 4 –4- 5
creatief 4 –5 –5
onderzoeksvaardig 4 –4 - 4
project kunnen managen 4 –4 –4
kunnen (re)presenteren 4 –4 –4
over mijn eigen persoon:
ondernemend 4
samenwerkend 4
openstaan voor feedback 4
sociaal communicatief vaardig 4
analyserend vermogen (hoofd-/bijzaken onderscheiden) 3
motiverend 2
flexibel 3
ambitie 4
verantwoordelijkheidsgevoel 5
zelfstandig 4
plannen 3
stressbestendig 2
assertief 4
creatief 5
onderzoeksvaardig 4
project kunnen managen 4
kunnen (re)presenteren 4
Cijfers
B Communicatie VT School of Communication & Media, Rotterdam Rotterdam Fulltime
Score until now: 22,00 ECsTotal for study ECs,
Grades Major/Minor
Major Grades
Code - Name
Date
Result
EC
2406MJ111Z - De Projectmanager
0
2406MJ111A - Beroepsproduct
20-10-2006
58
2406MJ111B - Professionele rol
2406MJ112Z - Business Communication
0
2406MJ112A - Marketing & Communicatie
23-10-2006
37
2406MJ112B - International Business Communi
2-2-2007
55
2406MJ113Z - Projectmanagement
6
5
2406MJ113A - Projectmanagement
26-10-2006
57
2406MJ113B - Managementvaardigheden
20-10-2006
69
2406MJ121Z - De Onderzoeker
7
5
2406MJ121A - Beroepsproduct
2-2-2007
80
2406MJ121B - Professionele rol
2-2-2007
60
2406MJ122Z - Control & Organisatie
3
2406MJ122A - Management & Organisatie
15-1-2007
77
2406MJ122B - Financieel Management
5-4-2007
47
2406MJ123Z - Onderzoeksmethodologie
2
2406MJ123A - Onderzoeksmethodiek
11-4-2007
44
2406MJ123B - Onderzoeksvaardigheden
13-4-2007
67
2406MJ141Z - De Conceptontwikkelaar
0
2406MJ141A - Beroepsproduct
29-6-2007
79
2406MJ141B - Professionele rol
2406MJ142Z - Toegepaste Mediaconcepting
2
2406MJ142A - Concepten & Trends
2406MJ142B - Crossmediale vaardigheden
29-6-2007
75
2406MJ143Z - Studieloopbaanbegeleiding
0
Minor Grades
Code - Name
Date
Result
EC
2406CO131Z - De Representant
8
5
2406CO131A - Beroepsproduct
27-4-2007
75
2406CO131B - Professionele rol
27-4-2007
75
2406CO132Z - Medialandschap
0
2406CO132A - Massacommunicatie & Media
2-4-2007
55
2406CO132B - Essay
2406CO133Z - Mediavaardigheden
0
2406CO133A - Journalistieke vaardigheden
2406CO133B - Mediacontacten
27-4-2007
80
Beroepscompetenties
Het afgelopen jaar zijn de volgende onderdelen behandeld:
- Project manager
- Onderzoeker
- Representant
- Trendwatcher / conceptontwikkelaar
Bij het blok project manager heb ik geleerd om een project te organiseren en wat de verschillende stadia zijn van een project. Tijdens dit blok had ik de rol als notulist.
Dit vergde veel werk en tijd. Met de groep verliep het moeizaam, maar uiteindelijk hebben we een goed eindresultaat neergerzet.
Bij het blok de onderzoeker hebben we geleerd grondig en goed onderzoek te verrichten en deze informatie te verwerken en conclusies te trekken. We leerden daarnaast ook werken met SPSS. Dit vak beviel me in eerste instantie niet zo, maar naarmate er meer handigheid in kwam, vond ik het eigenlijk wel een handig programma.
Door het uitvallen van meerdere projectleden in dit blok, werd er van de resterende groepsleden veel gevraagd, wat de nodige moeilijkheden met zich meebracht.
Het blok de Representant vond ik erg leuk om te doen. In het begin snapte ik er niks van en vond ik dat we aan ons lot werden overgelaten.
We waren journalist en woordvoerder tegelijk, moesten we persconferenties geven en moesten we een overheidsissue oplossen door middel van een communicatieplan.
Ik denk dat het veel op andere journalistieke opleidingen lijkt en daar heb ik wel affiniteit mee, vandaar dat ik denk dat dit blok me zo aansprak.
Bij het blok trendwatcher heb ik geleerd de trends en concepten van het verleden, van nu en de toekomst te analyseren. Er werd veel gevraagd van je creativiteit en dat beviel me wel.
Je mocht veel zelf bepalen en uitwerken, waaronder de trends waarover je wilde schrijven.
De mogelijkheid om origineel en apart uit de hoek te komen heb ik dan ook zeker gebruikt.
e enjte, 14 qershor 2007
Abonohu te:
Posto komente (Atom)
Nuk ka komente:
Posto një koment