Wie ben ik?
Daar ging het eerste blok over bij StudieLoopbaanBegeleiding (SLB).
De belbintest
Voor 31,43 % ben ik een groepswerker.
Dit is het meest gevoelige en ondersteunende lid van het team.
Hij is vriendelijk van aard, meegaand en sterk gericht op het creëren van sfeer en een gevoel van gezamenlijkheid. Hij kan luisteren en moedigt anderen aan dat ook te doen. De Groepswerker zoekt naar evenwicht en harmonie en probeert met tact en diplomatie conflicten te voorkomen.
Met behulp van zijn gevoelige sociale antennes en zijn communicatieve souplesse bevordert hij de teamgeest en weet hij mensen tot elkaar te brengen. Hij heeft een hekel aan conflicten en kan in kritieke momenten moeilijk een beslissing nemen
Verder vervult de groepswerker een integrerende rol. De specie die het team bijeen houdt.
Ook streeft deze werker naar eenheid, een ‘wijgevoel’, voorkomt onnodige spanningen en confrontaties.
De Groepswerker is loyaal naar de groep toe. Hij zorgt ervoor dat ieder een het woord komt en borduurt op een positieve wijze op ieders ideeën voort. De Groepswerker zorgt voor gezelligheid, voor sfeer en voor een hoog groepsmoreel.
Als tweede kwam er uit de belbintest de onderzoeker met 17,14 %
Een brononderzoeker is een extraverte en innemende persoon, hartelijk, joviaal en altijd op zoek naar nieuwe informatie en interessante contactpersonen. Een nieuwsgierige verkenner, die makkelijk contacten legt en over talloze relaties lijkt te beschikken. Door zijn veelzijdige en beweeglijke belangstelling wordt hij vaak als creatief ervaren, ofschoon hij eerder een attente samenvoeger is dan een echte verzinner van ideeën.
De Brononderzoeker is gericht op brainstorming, op vernieuwing en ontwikkeling en hij houdt van improviseren. Speels, steels, positief en enthousiast, is hij een permanente bron van informatie en ideeën. Al heeft hij wel eens de neiging om dingen net zo makkelijk te laten vallen als hij ze heeft opgepikt. Met als mogelijk gevolg dat hij lang niet altijd afmaakt wat hij begint.
Als derde, met 15,71%, kwam de zorgdrager uit de bus rollen.
De Zorgdrager is het teamrol talent dat zich voortdurend zorgen maakt over de dingen die mis kunnen gaan. Een sterk zintuig voor gevaar plus een grote zorg naar mensen en zaken, resulteren in een hang naar perfectie en detail.
De Zorgdrager toetst voortdurend op zijn gevoel of alles nog klopt en deugt. Hij controleert rusteloos, als het moet tot in de puntjes, of alles in orde is.
De Zorgdrager is degene die de kwaliteit bewaakt.
Hij hanteert straffe normen en is vaak weinig toeschietelijk tegenover de Jantjes van Leiden. Zijn uiterlijke zelfbeheersing en kalmte zijn bedrieglijk. Hij is tobberig en kan moeilijk iets aan anderen overlaten. Bezorgd als hij is om zaken over het hoofd te zien maar tegelijkertijd sterk gericht op eenheid, absorbeert hij als het ware de stress die het werk meebrengt. Soms ten koste van lichamelijke ongemakken.
Curriculum Vitae
Naam : Désirée (D.H.M.M.) Tabben
Adres:******* **
Postcode: **** ** ********
telefoon: 0174 - ******
Mobiel: 06-********
e-mail: **** @ ****** .com
Geboren: 11 mei 1987 te Naaldwijk
Burgelijke staat: ongehuwd
Nationaliteit: Nederlandse
Opleidingen en kwalificaties:
HAVO (diploma)
1999 - 2005
Interconfessionele Scholengemeenschap het Westland, Naaldwijk
Profiel Cultuur & Maatschappij
Profielvakken: duits1,2, management & organisatie, economie , geschiedenis, wiskunde, Culturele Kunstzinnige Vorming
Toetsenbordvaardigheid (certificaat)
2001
Studiecentrum Nederland, Naaldwijk
Bestuurslid (certificaat)
2001- 2004
Schoolkrant ISW, Naaldwijk
- Realiseren van de ‘Agenda’, schrijven over evenementen en uitgaansgelegenheden met thema-avonden in de omgeving. Ik was verantwoordelijk voor de indeling en het bedenken van onderwerpen.
- Medewerker rubriek Trends, nieuwste ontwikkelingen op gebieden als kleding,styling, telefoons. Zoeken naar producten, fotograferen, overleg met de vormgever.
Klassenvertegenwoordiger (certificaat)
2000 - 2004
Leerlingenraad ISW, Naaldwijk
- Het aangeven van klachten van medeleerlingen over problemen binnen de school, trachten daar oplossingen voor te bedenken en voor te leggen aan de directie.
Basisonderwijs
1991 - 1999
R.K. Basisschool Joannes te Naaldwijk
Werkervaring:
Verkoper
2006 - nu
Albert Heijn Koornneef te Naaldwijk
Het maken en verkopen van brood- en bakproducten
Verkoper
2006
Boekhandel Vingerling BV te Wateringen
Het verkopen van boeken en kantoorartikelen
Agrarisch medewerker
2002 - 2006
Patioplant te Naaldwijk
Vakantiewerker
2000 - 2002
Aannemersbedrijf Maasland BV te 's-Gravenzande
Bezorger
20000
VNU Tijdschriften, Media Express
Wekelijks het ordenen en bezorgen van tijdschriften in Naaldwijk
Interesses en aanvullende informatie:
Hobby’s: voetballen, uitgaan, sociaal netwerken, muziek luisteren, lezen, bordspellen, reizen.
Motivatiebrief
Désirée Tabben
(Adres verzender)
Hogeschool InHolland Rotterdam
t.a.v. Mevr. Tarifit
Posthumalaan 903072 AG Rotterdam
Naaldwijk, 8 september 2006
Betreft: Motivatie studie Communicatie
Beste Mevrouw Tarifit,
Mijn keuze voor de opleiding communicatie te Rotterdam heb ik gemaakt door verschillende factoren.
Vorig jaar studeerde ik fysiotherapie aan de Hogeschool Rotterdam, maar kwam er al vrij rap achter dat de studie totaal niet aansloot met mijn vooropleiding.
Dat is namelijk de HAVO met het profiel cultuur & maatschappij en Fysiotherapie bleek toch wel meer gericht op de exacte vakken dan was gezegd.
Dagen van acht uur ’s ochtends naar school toe gaan tot aan elf uur ’s avonds nog huiswerk zitten maken, kwamen toch iets te vaak voor.
Dit was totaal niks voor mij. Tijd vrij maken om huiswerk te maken vind ik geen probleem, maar het moet niet al mijn tijd opslokken.
Ik ben namelijk nogal gehecht aan wat vrije tijd voor mezelf waarin ik bijvoorbeeld kan trainen voor de voetbal. Mijn club speelt op een vrij hoog niveau voor damesvoetbal en uiteraard wil ik daarin gewoon kunnen blijven meedraaien.
Uiteindelijk besloot ik te stoppen met fysiotherapie te studeren. Het enige wat ik leuk vond aan de opleiding waren de mensen. Elke dag was er een supersfeer, maar dat woog niet op tegen de stof.
Daarna ben ik vast gaan werken en op zoek gegaan naar een nieuwe opleiding, want geld is wel leuk, maar tijdens het werken miste ik toch wel het contact met leeftijdgenoten.
Vroeger zat ik op school en wilde ik altijd liever werken om geld te verdienen en nou had ik een vaste baan en miste ik toch eigenlijk wel het studentenleven.
Ook waren er genoeg geluiden uit mijn omgeving dat als ik vast zou blijven werken over tien jaar waarschijnlijk nog steeds hetzelfde zou verdienen en daar had ik toch ook weinig zin in.
Mijn uiteindelijke keuze heeft toch verschrikkelijk lang op zich laten wachten.
De twijfel sloeg steeds meer toe en ik wist het op een gegeven moment echt niet meer.
Mijn moeder, een persoon die altijd erg pushte al ging het om school, sloeg zelfs om en zei dat ik anders nog maar een jaartje moest gaan werken.
Toch maar eens kijken naar een ‘’algemene opleiding’’ in Rotterdam, want er moest toch wel iets zijn wat ik leuk vond?
Na behoorlijk wat praatsessies met vriendlief (‘’ Dees, iemand met jou hersenen moet gewoon een HBO diploma op zak hebben’’) en vriendinnen besloot ik toch maar de knoop door te hakken.
De keuze voor InHolland heb ik gemaakt, omdat ik van de Hogeschool Rotterdam al wist hoe hun stijl van werken was en het bij InHolland er wat informeler uitzag. De keuze van de stad (Den Haag scheelt 10 minuten reizen) heb ik meer gedaan omdat ik hier al heb gestudeerd.
Ik hoop dat ik tijdens deze opleiding er beter achter kom wat ik wil, want ik weet nog steeds niet wat ik later worden wil, maar ik ben wel blij dat ik toch weer aan het studeren ben.
De rest van me leven tomaten plukken in de kassen zie ik mezelf toch ook niet doen.
Mijn ervaringen tot nu toe op deze school zijn een beetje dubbel.
Leraren vallen lessen binnen, omdat ze blijkbaar ook les moeten geven in hetzelfde lokaal, terwijl het lokaal ernaast, bij wijze van spreken, leeg is.
Ook aan het vele ‘’groepsgebeuren’’ moet ik wel wennen. Het is nu al een bron van ergernis aan het worden.
Sommige klasgenoten lijken erg ongemotiveerd. Ze geven aan geen tijd te hebben om opdrachten te maken, omdat ze moeten werken. Dan vraag ik me af waarom ze dan aan deze opleiding zijn begonnen.
Ook worden opdrachten niet gelezen. Als een klasgenoot wordt gevraagd of hij zijn taak begrijpt of weet wat hij moet doen, wordt er geantwoord met ‘’wat moet ik doen dan?’’
Ik maak liever zelf opdrachten, zodat ik tenminste zelf verantwoordelijk ben voor alles en als er dan dingen fout gaan, ik ook weet dat het mijn eigen schuld is.
Het is belangrijk in een groepsopdracht dat alles gezegd moet/kan worden op een zekere manier, maar in deze klas lijkt het wel dat je eerst je woorden in een weegschaal moet leggen, voordat je wat kan uiten, want anders ben je ‘’respectloos’’.
Mensen zijn nogal gauw op hun tenen getrapt, kunnen geen kritiek incasseren, maar wel erg goed kritiek geven en wijzen nu al te vaak naar anderen in plaats van dat ze hun hand in eigen boezem steken.
Dit jaar zorg ik er voor gewoon mijn eigen zaakjes op orde te hebben, met iedereen normaal om te gaan en het liefst m’n propedeuse te halen.
Dan komen we al een heel eind verder.
Met vriendelijke groet,
Désirée Tabben (studentnummer – klas)
Verslag van het motivatiegesprek
whaaaaa
Presentatie Curriculum Vitae
Mijn Curriculum Vitae heb ik in dit eerste jaar voor de klas moeten presenteren. Dit deed ik door met ondersteuning van een powerpoint presentatie.
Hieronder in het kort wat ik heb verteld tijdens de presentatie.
- Ga het hebben over:
persoonlijke gegevens
opleidingen die ik gevolgd heb
bijbaantjes
hobby’s
geboren en getogen
- Naaldwijk, Westland – Tussen Den haag , Delft en Rotterdam in,
Kassenbouwgebied.
Zus broer allebei huis uit
opleidingen
joannes, vwo afgetrapt, uiteindelijk havo afgerond – gekomen door grootste hobby voetbal – kom ik later nog op terug
fysiotherapie gekozen – erg gezellig, zware en moeilijke stof, alleen maar botjes leren in het latijn,
Toen beland op InHolland
Extra’s :
Bijbaantjes
Aannemingsbedrijf – voornamelijk vakantiewerk
Media express – tijdschriften bezorgen van donald duck tot aan playboy
Patio plant – agrarisch medewerkster. Pot en kuipplanten
Vingerling – Kantoorhandel , gedaan als overbruggingsperiode tussen fysio en communicatie
Albert heijn – doe ik nu, bij het brood, hartstikke gezellig, leuke collega’s
Hobby’s
Zaal- en veldvoetbal (zaal, hoogste niveau in NL , veld 2e Klasse landelijk, jong oranje, vandaar ook VWO niet afgerond)
Snowboarden (ook al ben ik nu weer een arme student en is het een dure hobby, vind ik het super om op wintersport te gaan)
Uitgaan (andere grote passie van me, elk weekend wel de hort op, lekker genieten van een drankje)
Lol maken met vrienden (zie ook de foto’s)
Vragen
Presentatie majors/minors
Samen met 6 medestudenten heb ik een presentatie gehouden over majors en minors. Dit hebben we gedaan met ondersteuning van een powerpointpresentatie.
Daarnaast hielden we ook een kleine quiz over majors en minors. Er bleek maar één student alle vragen goed te hebben.
Hieronder volgt de tekst over twee minors die ik heb moeten presenteren.
Creative & design:
Deze minor spreekt aardig voor zich. Hoe creatief ben jij? Er wordt veel verwacht van eigen ingevingen, niet alleen in taal, maar ook in beeld en computertoepassingen.
Kijk maar naar onze eigen CV-presentaties met powerpoint en verslagen die moeten worden ingeleverd zoals een projectvoorstel voor projectmanagement.
Je hebt nodig:
- inzet
- inspiratie (brainstormen)
- kennis en ervaring
werksituaties die creativiteit vereisen zijn:
- adviezen geven
- functioneringsgesprekken
- interviews
- leidinggeven
- netwerken
- presentaties
- vergaderingen
Corporate communicatie / Merkenmanager:
= vakgebied die meerdere disciplines overkoepelt.
Richt zich op interne en externe comm.processen in organisaties en samenhang daartussen.
Doel deze minor = communicatie zo in te richten dat deze bijdraagt aan effectieve bedrijfsvoering
Volgende onderwerpen kom je tegen in deze minor:
Kennismanagement. =
Gevoel hebben op hoe omgeving verandert en daar op inspelen.
Moet dus ook op juiste momenten + effectieve wijze communicatiemiddelen gebruiken
Belangrijk ! goed informatiesysteem hebben binnen organisatie, zodat management snel en goede beslissingen kan nemen
Crisis- en risicocommunicatie. =
Goed inzicht hebben hoe een organisatie omgaat met zijn omgeving.
Vervolgens wordt gekeken naar de invloed die omgeving dan heeft weer op t denken in en over de organisatie.
Zo kan een organisatie ook goed voorbereid zijn wanneer zich een crisis voordoet, of kan een organisatie door een preventief risicocommunicatieplan op te stellen, een crisis voorkomen.
Strategic communication management.
= dit onderdeel is belangrijk al ga je aan de slag met strategische doelen van organisatie
Gebruikt technieken als:
- positionering
- swot-analyses
begrippen die vaak terug komen in dit onderdeel :
identiteit, imago, reputatie en corporate branding
dus wat we nu al een beetje leren bij communicatie.
Dus als je voor de minor corporate communication kiest heb je aan het einde:
- brede analystische kennis
- weet veel over onderzoeksmethoden om comm.problemen zowel intern als extern aan te pakken.
Voorbeelden werkplekken:
- Communicatiemanagement op een communicatieafdeling- consultancy
Professionele Verantwoording over blok 1
Competentie Projectmanager
Nog nooit eerder heb ik op deze manier een project gemaakt. Ook was het voor het eerst dat ik zolang, 8 weken, met dezelfde mensen aan één en hetzelfde project moest werken. Bij mijn vorige opleiding Fysiotherapie moest je ook in groepjes werken aan een denkbeeldige patiënt, maar dan had je te maken met 4 verschillende personen die ieder een andere opleiding deed. Aangezien ik al vrij snel stopte met deze opleiding hield dit groepsproject dus al snel op te bestaan.
Het gehele groepsgebeuren waren voor mij dus totaal nieuwe dingen.
Ik heb veel geleerd van dit project. Niet alleen van het project maken zelf, maar ook hoe om te gaan met mensen (uit andere culturen).
Ook is mijn inzicht qua het maken en opzetten van een project veranderd en verbeterd.
Er zijn vele stappen die ondernomen moeten worden om een project tot een succes te brengen.
Hierbij kon ik gebruik maken van het boek ‘’projectmatig werken’’ waarin deze stappen beschreven stonden. Uiteindelijk heb ik meer aan de feedback (lessen, mondelinge informatie) van onze docente gehad, dan aan de stof uit het boek.
Uiteraard wist ik aan het begin van dit blok eigenlijk helemaal niks en heeft het boek mij een aardig handje op weg geholpen, maar de kritiek die Mw. Smit (docente projectmanagement) gaf was duidelijker,bondiger en daardoor wist ik meer waar ik aan toe was en wat ik moest verbeteren om het project tot een goed eindresultaat te brengen.
In het boek staat alleen de algemene stof ‘’hoe een project te maken’’’uitgebreid en veel te langdradig beschreven, waardoor eigenlijk het echte hoofddoel wegviel.
Het blokboek en een simpel A4’tje van Mw. Smit met alle hoofdpunten erop van wat er in het project hoorde te zitten was een betere leidraad. Hierdoor waren we wel wat puntjes vergeten die wel in het boek beschreven stonden, maar hierdoor wist ik (en de gehele projectgroep) beter wat onze hoofddoel was en wat we na 8 weken bereikt moesten hebben.
Enkele weken geleden wist ik totaal niet wat er van mij werd verwacht in een projectgroep, wat je allemaal moest doen en wat voor eindresultaat er van de groep werd verwacht.
Ik denk dat datgene nu wel duidelijk is.
Competentie uitvoerder
De verplichte handboeken hebben mij heel wat kennis en inzicht gegeven in het uitvoeringstraject voor het project.
Als je op 0 begonnen bent en uiteindelijk bekijkt wat er na die 8 weken is ingeleverd, kan je toch wel stellen dat ik het nodige heb gehad aan de stof.
Voor een volgend project zou ik in ieder geval beter weten hoe een goede start te maken door middel van een goed begin van de research van je onderwerp.
Als voor jezelf duidelijk is wat je onderwerp van je project is, wat je wil bereiken na een x aantal weken en HOE je dat wilt bereiken dan scheelt al dat een groot deel van het werk.
Dat is iets wat ik goed in de gaten wil houden de volgende keer. Dat ik weet waar ik naartoe wil werken.
Ook heb ik meer inzicht gekregen in hoe een boodschap over te brengen naar een bepaalde doelgroep. Wat daar allemaal bij komt kijken en wat je moet doen om de boodschap duidelijk, herkenbaar te laten overkomen, zodat men ook daadwerkelijk geïnteresseerd is.
Ik vond het leuk om te bedenken hoe we dit zouden gaan doen, welke middelen we zouden gebruiken en hoe het uitgevoerd zou moeten worden.
Je moest met allerlei creatieve ideeën aankomen en dat ligt mij wel. Ik hou er wel van om nieuwe dingen te bedenken.
Onze doelgroep in het project was dan ook helemaal iets voor mij. Ik kon me gemakkelijk in de doelgroep verplaatsen, omdat zowel qua leeftijd, stijl van leven en woonsituatie (regio Het Westland) het overeen kwam met mijn eigen leven.
Vanuit mijn eigen ervaringen kon ik dan ook menig idee bedenken om de doelgroep te bereiken.
Daarbij bedacht ik me hoe ik zou willen dat mensen mij benaderden over het onderwerp alcohol.
Visie op beroepspraktijk
Hier behoor ik te beschrijven welke visie ik heb ontwikkeld op de beroepspraktijk. Alleen weet ik niet naar welke visies ik hiervoor moet kijken en dit kan ik ook niet terug vinden in het blokboek.
De afgelopen 8 weken heb ik gewerkt aan een project met verschillende mensen.Het was de eerste keer voor mij dat ik aan zo’n project heb deelgenomen.
Ik weet nu wel hoe een project er behoort uit te zien, welke elementen er in hoort te staan, hoe het er professioneel uit te laten zien en hoe dit ook professioneel te presenteren tegenover de opdrachtgevers.
Het is in ieder geval van belang dat ik bij projecten in de toekomst leergierig blijf en goede inzet blijf tonen zoals ik dat bij dit project heb gedaan. Zodat ik later in het beroepsveld zeker weet dat ik een goed product aflever en weet dat ik veel heb geleerd van de projecten die tijdens mijn schooltijd op de InHolland zijn gemaakt.
Professionele verantwoording van het beroeps product / teamrol
Mijn taak in de groep was secretaris. Ik beschreef kort en bondig alle punten die werden besproken tijdens vergaderingen en zo zag je dus ook tijdens elke vergadering het project ‘groeien’ en wat de volgende stap zou zijn om te nemen.
Daardoor verdween ook de onzekerheid die ik de eerste week had voor wat te moeten doen voor het project.
Toen was het namelijk nog één grote grijze massa in mijn hoofd en wist ik niet goed wat er nou van me werd verwacht tijdens dit project.
Leden van de groep die afwezig waren tijdens een vergadering konden dan ook nalezen wat er was besproken,wat de vorderingen waren in het project, wat er voor de volgende keer werd verwacht van hun en welke taken er af moesten zijn.
De notulen van alle vergaderingen zijn ook gebonden bij het uiteindelijke project.
Naast de taak van secretaris had ik onder andere ook de taak het beschrijven van de doelgroep. Wie zijn ze, wat doen ze?
Aangezien onze doelgroep in 2 subgroepjes konden worden verdeeld en er verschillende communicatiemiddelen waren om de doelgroep te bereiken werd dit ook in dit deel beschreven.
De maatschappij waarin deze doelgroep zich begeeft was ook onderdeel van mijn takenpakket.
Ook het beschrijven van de opdrachtgevers (TRIMBOS, NIGZ) het analyseren van deze instituten was mijn ‘’pakkie aan’’.
Daarin beschreef ik de al uitgevoerde campagnes en activiteiten die ze hadden gedaan, welke materialen ze daarvoor gebruikten en wat hun uiteindelijke doelen waren van hun campagnes.
Het analyseren, het functioneren van een bepaalde groep en het beschrijven daarvan ging naar mijn idee me goed af.
Je kreeg een duidelijk beeld voor wie je het deed en waarom je deze campagne maakte en dit gehele project.
e martë, 12 qershor 2007
Abonohu te:
Posto komente (Atom)
Nuk ka komente:
Posto një koment